رشته علوم آزمایشگاهی
معرفی رشته:
رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی (Bachelor of Science in Laboratory Sciences)، یکی از اساسیترین رشتههای علوم پیراپزشکی در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی نمونههای بیولوژیک انسانی است. این رشته در تشخیص پیگیری درمان و پیشگیری بیماریهای مختلف از اهمیت ویژهای برخوردار است.
امروزه شاغلین این رشته از تجهیزات بهروز و تکنولوژیهای بسیار دقیق و حساس و نیز بهکارگیری نرمافزارهای پیشرفته و روشهای نوین تشخیصی برای انجام آزمایشهای مختلف بهره میگیرند، صاحبنظران معتقدند بنا بر وضعیت کشورها، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تصمیمگیریهای بهداشتی به نتایج آزمایشگاهی بستگی دارد.
نام و مقطع رشته به فارسی و انگلیسی:
کارشناسی پیوسته رشته علوم آزمایشگاهی
Bachelor of Science in Laboratory
تعریف رشته:
رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی، یکی از رشتههای علوم پیراپزشکی است که دانشآموختگان آن ضمن آشنایی با تجهیزات و تکنیکهای آزمایشگاهی ونیز فراگیری اصول و روشهای تشخیص آزمایشگاهی انواع نمونههای بیولوژیک، مهارت کافی را در جهت بهکارگیری این فنون در ارائه خدمات آزمایشگاهی بهمنظور تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه کسب خواهند نمود. محورهای آموزش فراگیران در حوزههای خونشناسی، بیوشیمی، باکتریشناسی، انگلشناسی، قارچشناسی، ویروسشناسی، ایمنیشناسی، بانک خون، تکنیکهای مولکولی، آسیبشناسی، سمشناسی و تضمین کیفیت در آزمایشگاه میباشد. مهمترین خدمت محوری دانشآموختگان این رشته، حضور در آزمایشگاههای تشخیص بالینی است.
شرایط و نحوه پذیرش در دوره:
پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری و به صورت متمرکز خواهد بود.
تاریخچه و سیر تکاملی دوره در جهان و ایران:
رشته علوم آزمایشگاهی که به نام مدیکال تکنولوژی در دانشگاههای جهان آموزش داده میشد، در سال ۱۹۷۶ توسط National Credentialing Agency به Medical Laboratory Sciences (MLS) تغییر نام یافت. در حال حاضر این رشته به نامهای Medical Laboratory Sciences و یا Clinical Laboratory Sciences در سراسر دنیا وجود دارد.
در ایران دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی از سال ۱۳۴۷ در دانشگاههای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز اهواز و تأسیس گردید و بعد از انقلاب فرهنگی به صورت کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در آمد. تا سال ۱۳۸۶ مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته این رشته در دانشگاهها ارائه میگردید. باتوجهبه پیشرفتهای دانش پزشکی و توسعه تجهیزات و فناوری مربوطه و بهمنظور ارتقاء تواناییهای دانشآموختگان، ضرورت تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته احساس گردید و برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی" در سال ۱۳۸۶ تهیه و تدوین شد و از سال ۱۳۸۷ کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی جایگزین دوره کاردانی شده است.
جایگاه شغلی دانشآموختگان:
فلسفه (ارزشها و باورها):
فلسفه اصلی تدوین این برنامه درسی، تربیت نیروی انسانی کارشناس در رشته علوم آزمایشگاهی بر اساس وظایف حرفهای تعریف شده و معین در جامعه است، بهطوری که اصول اساسی تعلیموتربیت که شامل رشد شخصیتی و افزایش قدرت تفکر و شایستگی شغلی و ایجاد مهارتهای یادگیری مداوم را در دانشآموختگان برای ارائه خدمات آزمایشگاهی مطلوب در برداشته باشد و به اخلاق حرفهای در برقراری ارتباطات اجتماعی بین کارمند، پزشک و بیمار آشنایی کامل داشته و به اجرای تمامی الزامات اخلاقی مقید باشد.
در این برنامه تعلیمات عمومی و اختصاصی لازم به دانشجویان داده شده تا علاوه بر رعایت امانتداری در حفظ نمونه و نیز رازداری در ارائه نتایج، از عهده انجام آزمایشها در کمال صحت و دقت، در آزمایشگاههای بهداشتی و بالینی برآیند.
در این برنامه، بر ارزشهای زیر تاکید میشود:
تعامل حرفهای و همکاری تیمی، اخلاق حرفهای، مهارت گرایی، عملگرا بودن، جامعنگری، جامعه نگری و سلامت محوری
دورنما (چشمانداز):
باتوجهبه بستر رو به پیشرفت آزمایشگاههای بالینی و بهداشتی، در ده سال آینده ضمن تاکید بر یادگیری فعال و کسب مهارتهای مرتبط جدید همراه با نوآوری و خلاقیت، دانشآموختگان توانمند این رشته در انجام خدمات آزمایشگاهی تمام آزمایشگاهها از جدیدترین تکنیکهای روز برای ارائه خدمات مطلوب استفاده نمایند.
رسالت (مأموریت):
رسالت این دوره، تربیت نیروهای توانمند، مسئولیتپذیر با دانش کافی، مهارت و رفتار حرفهای جهت عملکرد مؤثر در طیف وسیعی از خدمات آزمایشگاهی است.
پیامدهای مورد انتظار از دانشآموختگان:
دانشآموختگان این دوره باید قادر باشند با استفاده از انواع تجهیزات، کیتها و روشهای مختلف آزمایشگاهی و تکنیکهای رایج در حوزههای مختلف علوم آزمایشگاهی شامل بیوشیمی، خونشناسی، بانک خون، باکتریشناسی، ویروسشناسی، قارچشناسی، انگلشناسی، ایمنیشناسی و خدمات آزمایشگاهی را با صحت و دقت کافی ارائه نموده و نتایج را ثبت و گزارش نمایند.
اهداف کلی:
هدف از این برنامه آموزشی، تربیت کارشناس علوم آزمایشگاهی است که بتواند در آزمایشگاههای بالینی و بهداشتی با دانش اختصاصی که آموختهاند و با بهکارگیری دستگاههای الکترونیک، آزمایشهای مختلف را روی خون دیگر مایعات و انسان بدن انجام دهند. اطلاعات و نتایج بهدستآمده از این آزمایشها پزشک را در تشخیص بیماری روند درمان و حفظ سلامت جامعه یاری خواهد نمود. نظر به اینکه این رشته دائماً در حال تغییر و توسعه است، فارغالتحصیلان این رشته باید به نحوی آموزش ببینند که دانش و مهارت کافی جهت بهکارگیری تکنولوژی جدید را داشته باشند
توانمندی و مهارتهای مورد انتظار برای دانشآموختگان (Expected Competencies):
الف: توانمندیهای پایه مورد انتظار (General Competencies):
توانمندیهای عمومی مورد انتظار برای دانشآموختگان این مقطع عبارتاند از:
ب: وظایف حرفهای و توانمندیهای اختصاصی مورد انتظار دانشآموختگان:
ج: مهارتهای عملی مورد انتظار (Expected Procedural Skills):
راهبردهای آموزشی Educational Strategies:
روشها و فنون آموزشی:
در این دوره، عمد تا از روشها و فنون آموزشی زیر بهره گرفته خواهد شد؛
انتظارات اخلاقی از فراگیران:
انتظار میرود که فراگیران:
ارزیابی فراگیر Student Assessment:
الف: روش ارزیابی:
ب:دفعات ارزیابی
Change the font color:
main color:
second color:
انتخاب رنگ پس زمینه:
Change the spacing between words:
Change the distance between the lines:
Change mouse type:
Change the font
BlindText