معرفی دفتر توسعه آموزش

"شما باید مظهر تغییری باشید که می خواهید درجهان ببینید"گاندی

این واقعیت که آموزش مهمترین رکن ایجاد تحول و پیشرفت فردی و اجتماعی است، برای همگان پذیرفته شده و مورد تایید است. آموزش می‌تواند برای تک تک افراد جامعه فرصت تغییر، ارتقاء سطح زندگی، افزایش توان اقتصادی را فراهم سازد. یک جامعه‌ هدفمند نیز، با اهتمام در ارتقاء محتوا و سطح برنامه‌های آموزشی و نظارت صحیح بر اجرای آن‌ها، اهداف کلان خود را برآورده ساخته، رفاه، شادی و آرامش را برای مردمان به ارمغان می‌آورد. در این راستا، و با توجه به نقش بی‌بدیل آموزش در ارتقاء فردی و اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز، با هدف ارتقاء کیفی فعالیت‌های آموزشی، به راه‌اندازی مراکز و دفاتر توسعه آموزش پزشکی اقدام نموده؛ و تلاش کرده است تا از طریق این دفاتر و مراکز، روح نوآوری، تفکر، خلاقیت و بهره‌وری آموزشی را در شریان‌های مراکز آموزشی وابسته به خود دمیده و بستری مناسب را، برای نیل به اهداف عالیه‌، فرآهم آورد. در این راستا دفتر توسعه آموزش دانشکده پیراپزشکی نیز، از سال 1383، تأسیس گشته و فعالیت می‌کند. با توجه به مطالب ذکر شده و تحولات شگرفی که در سال‌های اخیر در فرآیندهای آموزشی دانشگاه‌های پیشرو دنیا درحال شکل‌ گرفتن است، در حال حاضر، مجموعه‌ مدیریت و اعضاء دفتر توسعه‌ دانشکده پیراپزشکی نیز، با نهایت افتخار، تلاش می‌کنند تا کیفیت فعالیت‌های آموزشی دانشکده را ارتقاء داده و زمینه‌ لازم را برای هدایت کیفی این فعالیت‌ها به استانداردهای جهانی پذیرفته شده فرآهم آورند. بدیهی است که در این راه دشوار، دفتر توسعه، به همکاری، همفکری و مساعدت تمامی اعضاء هیات علمی دانشکده نیازمند بوده و مشارکت همگانی را به عنوان تنها شریان مؤثر موفقیت اهداف عالیه دفتر قلمداد می‌کند. به همین دلیل دفتر توسعه‌ آموزش دانشکده پیراپزشکی ضمن دعوت از تمامی اعضاء هیات علمی و دست‌اندرکاران امور آموزشی دانشکده به همکاری مؤثر با دفتر، از دانشجویان عزیز نیز تقاضای همکاری، همفکری و همراهی داشته و درخواست می‌کند که دانشجویان فرهیخته دانشکده نیز از طریق کمیته‌ مشورتی دانشجویی همراه و همیار دفتر توسعه باشند.   

تاریخچه دفتر:

سابقه‌ تأسیس "مرکز توسعه آموزش"، در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به اواخر سال ۱۳۶۸ برمی‌گردد. این مرکز به مدت چهار سال، از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تهیه، تنظیم و انتشار مطالب آموزشی (در راستای ارتقاء دانش اعضاء هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور)، انجام طرح‌های پژوهشی (جهت ریشه‌یابی و ارائه‌ی راهکار برای حل مسائل و مشکلات آموزشی)، بررسی سوالات امتحانی بوردهای تخصصی و ... فعالیت می‌کرد. پس از یک دوره‌ چهار ساله، مرکز توسعه آموزش وزارت بهداشت با "مرکز مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی" ادغام گشته، مرکز جدیدی با عنوان "مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی" ایجاد شد. به دنبال آن، تلاش شد تا مشابه با مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در وزارت بهداشت، مراکزی نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد گردد؛ تا از این طریق، بستر لازم برای اجرایی شدن تصمیمات و سیاست‌های کلانی که تنها با ارتقاء کیفیت فرآیندهای آموزشی دست‌یافتی بوده و اجرایی می‌شدند فراهم گردد.
به این ترتیب، دفتر توسعه‌ آموزش (EDO) دانشکده پیراپزشکی، در راستای نیل به اهداف وزارت متبوع، به عنوان یکی از واحد‌های تابعه مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (EDC) دانشگاه علوم پزشکی ایران و در نقش بازوی کمکی معاونت آموزشی دانشکده، در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد. از آن زمان تا کنون، دفتر توسعه، به طور مستمر، نهایت تلاش و اهتمام خود را در زمینه‌ ارتقاء کیفی فرآیندهای آموزشی دانشکده به کار بسته و تلاش نموده است تا از این طریق، و با همکاری و همدلی اعضاء هیات علمی دانشکده و پرسنل آموزشی، بستری مناسب را برای افزایش اثربخشی فعالیت‌ها و فرایندهای آموزشی و انطباق آن‌ها با استانداردهای جهانی فراهم سازد.

 

چشم انداز:(Vision)

پرورش نیروهای علاقه­مند و مستعد در دانشکده  بطوریکه از دانش ، مهارت و توان کافی  برای بهبود کیفی و انجام  تغییرات ضروری برای ارتقاء سطح آموزش و  نظام سلامت  برخوردار باشند و قرار گرفتن در سطح مطلوب و متناسب با نیازهای کشور و پیشرفت های روز دنیا .

 

رسالت (Mission):
تعلیم و تربیت دانش آموختگانی توانمند و متعهد با بهره گیری از دانش و فناوری روز در زمینه  آموزش پزشکی ، انجام پژوهش­های بنیادی در آموزش و نظریه پردازی و ارتقاء بخشیدن به کیفیت آموزش و پژوهش با به­کارگیری ساز و کارهای علمی  در زمینه برنامه ­ریزی  درسی، ارزشیابی، رهبری و مدیریت آموزشی در نظام آموزش علوم پزشکی. همچنین جلب مشارکت اعضای هیئت علمی، و تقویت روحیه کارگروهی، مبادله تجارب، ایجاد فرصت­های خلاقیت، ارتقاء کیفیت یاددهی_یادگیری از رسالت های دفتر توسعه آموزش دانشکده می­باشد

 

ارزشها و باورها :(Values&Beliefs)
اعضای هیات علمی بر این باورند که وظیفه آنها در فرایند آموزشی تنها انتقال دانش و مهارت نیست بلکه باید با در نظر گرفتن سبک­های یادگیری دانشجویان، استفاده از روش های نوین تدریس و ارزشیابی، موقعیت­های یادگیری را برای دانشجویان فراهم کنندهمچنین با ایجاد محیطی فعال و پویا درصدد تقویت مهارت­های تفکر خلاق، تفکر نقادانه، یادگیری مداوم و خود محور در فراگیران برآیند.