مسئول واحد: دکتر شهنام صدیق معروفی
معرفی واحد:
برنامه ریزی آموزشی، مجموعه ی تمامی فعالیتهای نظام آموزشی برای دستیابی به اهداف تعیین شده است. بعبارتی فرآیندی است برای مشخص نمودن اهداف، درک نیازها، فرصتها و امکانات و بالاخره محدودیتهایی که در دستیابی به اهداف وجود دارند و در نهایت تلاش و رسیدن به اهداف مورد نظر. در سال های اخیر برنامه ریزی راهبردی در نظامهای آموزشی کشورهای مختلف به عنوان رهیافتی موفق شناخته شده است و برای برنامه ریزان این فرصت را می دهد، بهبود جامعه را در زمان حال و آینده، هدف قرار دهند. این نوع برنامه ریزی، فرآیندی پویاست و با نگاه به واقعیات و موقعیتهای موجود، راهبردها و تاکتیکهای موثری برای رسیدن به فردای بهتر ارائه می نماید. در این نوع برنامه ریزی با تعیین و مشخص نمودن اهداف نظام آموزشی، مسیر برنامه های درسی هموار و دستیابی به هدف ها میسر میگردد. برنامه ریزی درسی، برنامه ریزی فرصت های یادگیری جهت ایجاد تغییرات خواسته شده در فراگیران و ارزیابی میزان ایجاد این تغییرات است.
واحد برنامه ریزی آموزشی دفتر توسعه آموزش دانشکده تلاش دارد از طریق برنامه ریزی درسی و بهبود کیفیت روش های یاددهی – یادگیری دانشجویان و کارآیی آموزش در جهت نیل به اهداف ایفای نقش نماید.
اهداف :
- بهبود برنامه های درسی و انطباق با نیاز جامعه
- ارتقاء صلاحیت های حرفه ای دانش آموختگان
- تقویت مهارتهای اعضای هیئت علمی در برنامه ریزی درسی و بهبود کیفیت یاددهی – یادگیری و ارزیابی فراگیران
وظایف:
- ارائه مشاوره در بازنگری و بهینه سازی برنامه های آموزشی موجود گروههای آموزشی
- هدایت برنامه های آموزشی از وضعیت سنتی به سمت برنامه های نوین مبتنی بر صلاحیت
- برگزاری کارگاههای آموزشی با هدف بهبود کیفیت یاددهی – یادگیری و ارزیابی یادگیری دانشجویان
- ارائه مشاوره به اعضای هیئت علمی در زمینه تدوین طرح درس و طرح دوره
- بررسی طرح درسهای ارائه شده توسط اساتید گروه های آموزشی و ارائه بازخورد لازم
- ارائه مشاوره در طراحی و تدوین برنامه های آموزشی جدید
- ارائه مشاوره در خصوص انجام نیازسنجی آموزشی
برنامه عملیاتی
- ارائه بازخورد لازم به 60 درصد طرح درس ها و طرح دوره های اعضای هیئت علمی
- تاسیس رشته جدید آموزش هوشبری در مقطع کارشناسی ارشد
- برگزاری کارگاه تحت عنوان هدف نویسی در برنامه ریزی درسی ویژه اعضای هیئت علمی
- نظارت بر روند برنامه ریزی درسی گروههای آموزشی مطابق با استانداردهای اعتبار بخشی در حیطه برنامه ریزی آموزشی
- نهایی نمودن فرآیندهای مربوط به برنامهریزی آموزشی
- برگزاری کارگاه تدوین طرح درس ویژه اعضای هیئت علمی جدیدالورود
فرآیندها:
- - فرآیند تدوین و داوری طرح درس و طرح دوره اعضای هیئت علمی
- - فرآیند بازنگری و طراحی برنامه آموزشی جدید
فرم ها و شناسنامه واحد :
- - فرمت تدوین طرح درس
- - فرمت تدوین طرح دوره
- - فرم ضرورت ایجاد رشته آموزشی جدید
- - چک لیست ارزیابی طرح درس و طرح دوره
- - فرم بازنگری دوره های آموزشی
- - فرم طراحی برنامه های آموزشی
- - فرم چک لیست ارزیابی مدیران گروه از طرح درسها
اقدامات و دستاوردها:
- بازنگری برنامه آموزشی هوشبری در مقطع کارشناسی پیوسته
- برگزاری 3 دوره کارگاه آموزشی طرح درس و طرح دوره ویژه اعضای هیئت علمی
- طراحی و تدوین کوریکولوم جدید آموزشی هوشبری در مقطع کارشناسی ارشد
- برگزاری 2 دوره کارگاه هدف نویسی در برنامه ریزی درسی ویژه اعضای هیئت علمی
- تدوین برنامه آموزش مداوم دوره کارشناسی هوشبری در سطح کشور (وزارت متبوع)
- برگزاری 2 دوره کارگاه ارزیابی یادگیری و تحلیل آزمون ویژه اعضای هیئت علمی
- هدایت و آموزش دانشجویان کارآموز آموزش پزشکی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ( سه دوره ) ارتقاء و توانمندی آنان در زمینه برنامه ریزی آموزشی
- ارائه مشاوره علمی و فنی به دانشکده های وابسته دانشگاه به منظور گسترش کمی و کیفی برنامههای آموزشی
- تهیه و تنظیم پمفلتهای آموزشی جهت استفاده اعضای هیئت علمی تحت عناوین استاد خوب از دیدگاه دانشجویان، طراحی طرح درس و دوره طرح دوره
- برگزاری 2 مورد کارگاه PBL ویژه اعضای هیئت علمی
- بازسازی و تجهیز Skill Lab دانشکده و تقویت تدریس واحدهای عملی دانشجویان و برگزاری آزمونهای آسکی
طرح تحقیقاتی:
- - طراحی و تدوین برنامه درسی علوم رفتاری و اجتماعی برای تلفیق در برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی ( سال 96 رتبه اول کشوری)
- - طرح تحقیقاتی : بررسی تاثیر پاپ کوئیز و کارگاه آموزشی بر اضطراب امتحان دانشجویان هوشبری
چک لیست ارزیابی مدیران گروه از طرح درسها ( فرم شماره 7)
نام و نام خانوادگی : عنوان درس : نیمسال ارائه درس:
وضعیت استخدامی : گروه آموزشی: رتبه علمی :
شرح معیار مورد بررسی توسط مدیر گروه
|
نتیجه بررسی
|
بلی
|
خیر
|
- -
|
آیا بین هدف کلی و برنامه آموزشی تناسب وجود دارد؟
|
|
|
- -
|
آیا منابع ذکر شده جدید می باشد؟
|
|
|
- -
|
آیا منابع ذکر شده برای دانشجو قابل دسترسی است؟
|
|
|
- -
|
آیا منابع ذکر شده با مراجع کوریکولوم آموزشی متناسب است؟
|
|
|
- -
|
آیا روش تدریس متناسب با حیطه یادگیری است؟
|
|
|
- -
|
آیا فعالیتهای یادگیری دانشجو متناسب با اهداف ویژه رفتاری است؟
|
|
|
- -
|
آیا از وسایل کمک آموزشی متناسب با حیطه مورد نظر استفاده شده است؟
|
|
|
- -
|
آیا منابع به شکل صحیح نوشته شده است؟
|
|
|
نام و نام خانوادگی و امضاء مدیر گروه :