مدیر مرکز :

دکتر افسانه واعظی
رشته تخصصی: قارچ شناسی پزشکی
عضو هیات علمی گروه علوم آزمایشگاهی

 

معرفی دفتر توسعه آموزش

"شما باید مظهر تغییری باشید که می خواهید درجهان ببینید"گاندی

این واقعیت که آموزش مهمترین رکن ایجاد تحول و پیشرفت فردی و اجتماعی است، برای همگان پذیرفته شده و مورد تایید است. آموزش می‌تواند برای تک تک افراد جامعه فرصت تغییر، ارتقاء سطح زندگی، افزایش توان اقتصادی و ... را فراهم سازد. یک جامعه‌ هدفمند نیز، با اهتمام در ارتقاء محتوا و سطح برنامه‌های آموزشی و نظارت صحیح بر اجرای آن‌ها، اهداف کلان خود را برآورده ساخته، رفاه، شادی و آرامش را برای مردمان به ارمغان می‌آورد. در این راستا، و با توجه به نقش بی‌بدیل آموزش در ارتقاء فردی و اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز، با هدف ارتقاء کیفی فعالیت‌های آموزشی، به راه‌اندازی مراکز و دفاتر توسعه آموزش پزشکی اقدام نموده؛ و تلاش کرده است، تا از طریق این دفاتر و مراکز، روح نوآوری، تفکر، خلاقیت و بهره‌وری آموزشی را در شریان‌های مراکز آموزشی وابسته به خود دمیده و بستری مناسب را، برای نیل به اهداف عالیه‌، فرآهم آورد. در این راستا دفتر توسعه آموزش دانشکده پیراپزشکی نیز، از سال 1383، تأسیس گشته و فعالیت می‌کند. با توجه به مطالب ذکر شده و تحولات شگرفی که در سال‌های اخیر در فرآیندهای آموزشی دانشگاه‌های پیشرو دنیا درحال شکل‌ گرفتن است، در حال حاضر، مجموعه‌ مدیریت و اعضاء دفتر توسعه‌ دانشکده پیراپزشکی نیز، با نهایت افتخار، تلاش می‌کنند تا کیفیت فعالیت‌های آموزشی دانشکده را ارتقاء داده و زمینه‌ لازم را برای هدایت کیفی این فعالیت‌ها به استانداردهای جهانی پذیرفته شده فرآهم آورند. بدیهی است که در این راه دشوار، دفتر توسعه، به همکاری، همفکری و مساعدت تمامی اعضاء هیات علمی دانشکده نیازمند بوده و مشارکت همگانی را به عنوان تنها شریان مؤثر موفقیت اهداف عالیه دفتر قلمداد می‌کند. به همین دلیل دفتر توسعه‌ آموزش دانشکده پیراپزشکی ضمن دعوت از تمامی اعضاء هیات علمی و دست‌اندرکاران امور آموزشی دانشکده به همکاری مؤثر با دفتر، از دانشجویان عزیز نیز تقاضای همکاری، همفکری و همراهی داشته و درخواست می‌کند که دانشجویان فرهیخته دانشکده نیز از طریق کمیته‌ مشورتی دانشجویی همراه و همیار دفتر توسعه باشند.    به امید فردایی بهتر، روشن‌تر و شادتر

 

تاریخچه دفتر:

سابقه‌ تأسیس "مرکز توسعه آموزش"، در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به اواخر سال ۱۳۶۸ برمی‌گردد. این مرکز به مدت چهار سال، از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تهیه، تنظیم و انتشار مطالب آموزشی (در راستای ارتقاء دانش اعضاء هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور)، انجام طرح‌های پژوهشی (جهت ریشه‌یابی و ارائه‌ی راهکار برای حل مسائل و مشکلات آموزشی)، بررسی سوالات امتحانی بوردهای تخصصی و ... فعالیت می‌کرد. پس از یک دوره‌ چهار ساله، مرکز توسعه آموزش وزارت بهداشت با "مرکز مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی" ادغام گشته، مرکز جدیدی با عنوان "مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی" ایجاد شد. به دنبال آن، تلاش شد تا مشابه با مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در وزارت بهداشت، مراکزی نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد گردد؛ تا از این طریق، بستر لازم برای اجرایی شدن تصمیمات و سیاست‌های کلانی که تنها با ارتقاء کیفیت فرآیندهای آموزشی دست‌یافتی بوده و اجرایی می‌شدند فراهم گردد.
به این ترتیب، دفتر توسعه‌ آموزش (EDO) دانشکده پیراپزشکی، در راستای نیل به اهداف وزارت متبوع، به عنوان یکی از واحد‌های تابعه مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (EDC) دانشگاه علوم پزشکی ایران و در نقش بازوی کمکی معاونت آموزشی دانشکده، در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد. از آن زمان تا کنون، دفتر توسعه، به طور مستمر، نهایت تلاش و اهتمام خود را در زمینه‌ ارتقاء کیفی فرآیندهای آموزشی دانشکده به کار بسته و تلاش نموده است تا از این طریق، و با همکاری و همدلی اعضاء هیات علمی دانشکده و پرسنل آموزشی، بستری مناسب را برای افزایش اثربخشی فعالیت‌ها و فرایندهای آموزشی و انطباق آن‌ها با استانداردهای جهانی فراهم سازد.

 

چشم انداز:(Vision)

پرورش نیروهای علاقه­مند و مستعد در دانشکده  بطوریکه از دانش ، مهارت و توان کافی  برای بهبود کیفی و انجام  تغییرات ضروری برای ارتقاء سطح آموزش و  نظام سلامت  برخوردار باشند و قرار گرفتن در سطح مطلوب و متناسب با نیازهای کشور و پیشرفت های  روز دنیا .

 

رسالت (Mission):
تعلیم و تربیت دانش آموختگانی توانمند و متعهد با بهره گیری از دانش و فناوری روز در زمینه  آموزش پزشکی ، انجام پژوهش­های بنیادی در آموزش و نظریه پردازی و ارتقاء بخشیدن به کیفیت آموزش و پژوهش با به­کارگیری ساز و کارهای علمی  در زمینه برنامه ­ریزی  درسی، ارزشیابی، رهبری و مدیریت آموزشی در نظام آموزش علوم پزشکی. همچنین جلب مشارکت اعضای هیئت علمی، و تقویت روحیه کارگروهی، مبادله تجارب، ایجاد فرصت­های خلاقیت، ارتقاء کیفیت یاددهی_یادگیری از رسالت های دفتر توسعه آموزش دانشکده می­باشد

 

ارزشها و باورها :(Values&Beliefs)
اعضای هیات علمی بر این باورند که وظیفه آنها در فرایند آموزشی تنها انتقال دانش و مهارت نیست بلکه باید با در نظر گرفتن سبک­های یادگیری دانشجویان، استفاده از روش های نوین تدریس و ارزشیابی، موقعیت­های یادگیری را برای دانشجویان فراهم کنندهمچنین با ایجاد محیطی فعال و پویا درصدد تقویت مهارت­های تفکر خلاق، تفکر نقادانه، یادگیری مداوم و خود محور در فراگیران برآیند.

 

نقش واحد رهبری آموزشی دفتر توسعه دانشکده پیراپزشکی در دانشگاه نسل سوم
نظر به اهمیت تربیت صحیح نیروی متخصص در تمام عرصه‌های اجتماعی، وجود رهبری نیرومند و کارآمد به منظور توسعه فرهنگ کارآفرینی در محیط های آموزشی امری ضروری و بنیادی است. رهبری کارآمد می­تواند امکانات را در جهت همراهی فراگیران با نظام آموزشی به کار گرفته و با استفاده از مدیریت دانش، فرهنگ کار­آفرینی را نهادینه سازد تا از فرصت‌های بدست آمده در زمینه پویایی صنعت و کاربردی­کردن دانش فنی، نهایت استفاده را برده و باعث شود تا کارآموزان نهادهای آموزشی دربخش‌های اقتصادی، مشارکت فعال داشته باشند.
جهت تحقق فرهنگ کارآفرینی، اهداف زیر در برنامه استراتژیک دانشکده موردتوجه قرار گرفته شده است:

  1. ایجاد انگیزه و محرک ایجاد کارآفرینی دربین کارکنان و دانشجویان با استفاده از ابزارهای نوین رهبری آموزشی
  2. فراهم کردن بسترهای آموزشی جهت نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی وایجاد ظرفیت وفرصت بهره برداری از فناوری های خلاقانه
  3. تقویت همکاری و فعالیت­های بین دانشگاهی بر مبنای استراتژی‌های نوین آموزشی و سیاست‌های مشخص دانشگاه نسل سوم
  4. روزآمد نگه‌داشتن راهبردهای آموزشی دانشکده بر مبنای اصول نوین آموزشی
  5. ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان به سمت درآمدزایی و فراهم نمودن بسترهای آموزشی مرتبط با آن
  6. شناسایی ظرفیت‌های آموزشی موجود در دانشگاه در جهت خلق ثروت و همکاری با سایر بخش­ها
  7. رفع موانع و تسهیل فعالیت کارآفرینی از طریق اثربخش نمودن آموزش
  8. سوق پایان نامه­ها به سمت تولید
  9. بازنگری مفاهیم نوآوری و کارآفرینی و بازنگری روشهای یادگیری و کوریکولوم­ها، مناسب با دانشگاه نسل سوم
  10. برنامه­ ریزی آموزشی جهت آشنایی با شرکت­های دانش بنیان
  11. فراهم آوردن بستری برای آشنایی با اصول تجاری­سازی علم
  12. فراهم آوردن بستری جهت حمایت از کسب و کار نوپا و تربیت نیروی متخصص
  13. تربیت نیروی متخصص، آشنا به فراهم ساختن زمینه­های همکاری با صنعت
  14. برنامه ریزی جهت حضورفعالیت های آموزشی در عرصه منطقه ای و جهانی
  15. همکاری با  دیگر واحد های EDO جهت ارتقاء فعالیت­های آن ها در راستای دانشگاه نسل سوم

 
منابع:
۱-باقر لاریجانی. آموزش علوم پزشکی در مسیر تحول ونوآوری . معاونت آموزشی وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی.۱۳۹۶
۲-یوهان جی وایسما، هنری اتزکووتیز ،آلن گیپ ( ترجمه دکتر ایرج نبی پور). دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کار آفرین. نشردانشگاه علوم پزشکی بوشهر. ۱۳۹۵