دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • اساتید
  • دانشجویان
  • کارکنان
  • دسترسی سریع
  • پیوندهای مفید


سامانه یادگیری الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی



سامانه یادگیری الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی

سامانه یادگیری الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی


توصیه های غذایی دکتر فرزاد شیدفر استاد تغذیه دانشگاه در ماه مبارک رمضان

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۹ | 

AWT IMAGE

ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم و میهمانی خداوند متعال است و علاوه بر اینکه زمانی برای تهذیب نفس و تقرب الهی و اعتلای معنویت می باشد از لحاظ فوائد سلامتی نیز بسیار اهمیت دارد. تعداد بسیار زیادی از مطالعات و پژوهش های علمی، اثرات مفید روزه داری را بر روند متابولیسم و عملکرد بهینه اندامهای بدن گزارش کرده اند.

روزه داری می تواند در بیماریهایی مثل چاقی، دیابت، افزایش چربی خون و بسیاری بیماریهای دیگر اثرات سودمند بارزی داشته باشد.

در روزه داری برخی اصول تغذیه ای نیز حائز اهمیت می باشد و در واقع در فاصله بین افطار و سحر از پرخوری و مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب باید پرهیز کرد و اینکه تناسب و تعادل غذایی باید حفظ گردد.

بهتر است افطار را با چای کمرنگ ولرم (عدم مصرف چای یا نوشیدنی داغ یا آب بسیار سرد) و یک عدد خرما شروع کرد. لبنیات مانند پنیر، گردو از مواد غذایی ادامه دهنده افطار باشد و سپس با فاصله زمانی دیگری از غذاهای اصلی دیگر (بعنوان وعده شام) استفاده شود. در واقع حجم غذای افطار باید کم باشد تا بتوان بعد از مدتی از وعده شام استفاده کرد.

توصیه می شود که میوه جات و سبزیجات مانند سالاد نیز در فاصله بین افطار تا سحر استفاده شود.

از مصرف زولبیا، بامیه و سایر شیرینی جات یا غذاها و حلیم های حاوی روغن زیاد باید خودداری نمود و زولبیا بامیه حتماً از شیرینی فروشی های معتبر که وضعیت بهداشتی مطمئنی دارند خریداری شود و از فروشندگان دوره گرد یا سایر مغازه ها تهیه نشود. در صورت استفاده از آش، بهتر است میزان روغن و حبوبات در آن زیاد نباشد. کله پاچه، سیرابی و شیردان توصیه نمی شود چون بسیار چرب است و موجب تشنگی نیز می شود.

در هنگام افطار یا سحر از مصرف غذاهای خیلی داغ یا شور یا شیرین خودداری شود.

از مغزهای گیاهی (مانند گردو یا پسته یا بادام یا فندق) بصورت خام ( و نه شور) در حد منطقی می توان مصرف کرد. مصرف چای زیاد در وعده سحر توصیه نمی شود چون دفع ادرار را زیاد می کند و بهتر است مصرف چای در طول ساعات افطار تا سحر توزیع گردد.

مصرف سبزیجات و نوشیدن مایعات کافی در بین افطار تا سحر می تواند در برطرف کردن حس تشنگی در ساعات روزه داری بسیار تأثیر داشته باشد.

مصرف غذهای خیلی شیرین در وعده سحر توصیه نمی شود ولی میوه جات مناسب هستند. از بین نوشیدنی ها، دوغ های خانگی توصیه می شود اما دوغ های غیرخانگی چون نمک دارند باید محدود شوند. همچنین آب میوه خانگی نیز مناسب است. از پرخوری و تعجیل در غذاخوردن در وعده سحر باید خودداری شودو همچنین در افطار نباید با غذاها یا خورشت های چرب روزه را افطار کرد. بهتر است بجای قند و شکر از خرما استفاده شود. اما مقدار زیاد آن می تواند چاق کننده باشد (هر 3 عدد خرما حدود 60 کیلوکالری انرژی دارد).

با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان، حجم، مقدار و تعداد وعده های غذایی کاهش می یابد بنابراین بعد از اتمام ماه مبارک رمضان، بهتر است بتدریج وعده های غذایی را افزایش داد ولی حجم غذا در هر وعده نباید در ابتدا افزایش یابد، یعنی بهتر است تعداد وعده های غذایی را به 6 وعده افزایش داد و در هر وعده مقدار اندکی غذا مصرف کرد. بدین وسیله می توان تطابق و سازش دستگاه گوارش را با الگوی جدید غذایی ایجاد کرد طوری که بتدریج فرد بتواند الگوی غذایی عادی خویش را بازیابد.



کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 382 بار   |   دفعات چاپ: 19 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر